If disrupted

„Prašau, nefotografuokite manęs! Kitaip rytoj mane nušaus“

Yevgenios Belorusets projekte „Prašau, nefotografuokite manęs! Kitaip rytoj mane nušaus“ sutelkiamas dėmesys į žmonių instrumentalizavimo karo metu problemą, kai tai daroma pasitelkiant žiniasklaidą ir melagienas. 2014 m. menininkė kelis mėnesius praleido Rytų Ukrainos konflikto zonoje, fotografuodama kalnakasius, gyvenusius ir dirbusius nei separatistų, nei Ukrainos vyriausybės nekontroliuojamoje teritorijoje.

Iki reklaminio stendo dydžio išdidintame fiktyviame laikraštyje atskleidžiami kibernetinio karo mechanizmai. Propagandinė žiniasklaida ne tik skleidžia dezinformaciją, bet ir tampa vienu iš informacinių bei kibernetinių ginklų. Žiniasklaidai rodant vaizdinį turinį iš įvykio vietos, visuomenė tampa labiau matoma ir pažeidžiama – anot vienos iš laikraščio antraščių, „Šiandienos fotoreportažas – rytojaus artilerijos taikinys“. Be to, žiniasklaida savo darbu prisideda prie teroro, skatindama susvetimėjimą, nuovargį, instrumentalizacijos ir dehumanizacijos procesus.

Šiuo kūriniu Yevgenia Belorusets kelia esminį klausimą: kaip pasiekti, kad pasienio zonose gyvenančių žmonių, kurių istorijas aprašo pralaimėjusieji, balsai būtų išgirsti? Kitoje instaliacijos pusėje – monumentalus moters, buvusios kasyklos darbuotojos, tapusios žmogaus teisių gynėja, portretas. Fotografija išnyra tarsi pro rūką ir padeda atkurti empatiją atskirtiems, nuasmenintiems ir instrumentalizuojamiems Rytų Ukrainos žmonėms bei bendruomenėms.

Yevgenia Belorusets yra ukrainiečių menininkė, rašytoja ir fotografė. Viena iš literatūrinio, meninio ir politinio žurnalo „Prostory“ įkūrėjų, tarpdisciplininės kuratorių grupės „Hudrada“ narė, fotografijų serijos „Victories of the Defeated“ ir fotografijomis iliustruotų knygų „Lucky Breaks“ (2020 m. apdovanota Haus der Kulturen der Welt tarptautine literatūros premija) bei „Series of Lectures on the Modern Life of Animals“ autorė. Jos kūryba du kartus pristatyta Venecijos bienalės Ukrainos programoje: „Victories of the Defeated“ 2015 m. ir „A Wartime Diary“ 2022 m. Jos kūryba atsiduria vizualiojo meno, literatūros, žurnalistikos ir socialinio aktyvizmo sankirtoje tarp dokumentikos ir meninės kalbos. Menininkė gyvena ir dirba Kyjive bei Berlyne.